13. sep. 2015

DM5 Bane LS + Nitro hos Hillerød RC Racing

Lige som til DM1 havde HRCR valgt at lave DM5 til et et dages løb. Så deltagerne kunne lørdag træne i hyggelig atmosfære, hvor løbsleder Erhard Nielsen serviserede med tidstagning mm.

Søndag valgte kørerne i enighed at afkorte løbsdagen, da vejret kun lovede regn, og alle kval og finaler blev da også kørt endten i regn eller på en våd og glat bane.

 

Tak for en rigtig god og hyggelig racedag på HRCR lækre baneanlæg.


mvh

John Hansen

LS Udvalget

12026657 10153603965863497 273439602 n

11855396 10153603967343497 123234297 n
1:8 Nitro

11998768 10153603970923497 558022332 n
1:10 Nitro
12026569 10153603970583497 833710173 n
GT LS
12016434 10153603970003497 1547260325 n
Turingcar 4WD
12025347 10153603969803497 1940474216 n
Mesterskabet 1:8 Nitro
12021802 10153603967703497 1297579943 n
Mesterskabet 1:10 Nitro
12007162 10153603969498497 621188918 n
Mesterskabet GT LS
12021745 10153603967313497 10499255 n
Mesterskabet Turingcar 4WD
11997192 10153603967228497 1488416253 n
_______________________________________________________________________________

 

 

30. aug 2015

DM4 Bane LS + Nitro hos Næstved Model Racing Club

Lørdagen stod på træning og kvalifigations heat i flot solskind, så der var rigtig hygge og race humør i pitten.

Søndag bød desværre på overskyet og regn fra starten af dagen, så få kørere testede lige deres regn setup under træningen, desværre blev finalen i 1:10 nitro stærkt præget at den våde bane, hvor nogle kørere valgte ikke at køre, og dem der kørte havde det svært på den meget glatte bane, GT/Turing bilerne starte deres finale på glat og våd bane men ca. 10 min. inden i finalen kunne der gives fuld gas da banen nu var tørret op, og det endte med at blive en rigtig fin finale. Ligeledes havde 1:8 nitro bilerne en super lækker bane at boltre sig på til deres finale.

Tak til kørerne og klubben for en rigtig god og hyggelig raceweekend på Næstveds lækre baneanlæg.

mvh

John og Ole


foto dm45

1:8
foto dm42

1:10

foto dm41

GT
foto dm44

TC 4WD
foto dm43





______________________________________________________________________________________________

9. august 2015

DM3 Bane LS + Nitro hos Greve RC-Center

Lørdagen stod på træning og råhygge og vejret var overskyet med lidt sol ind imellem.

Søndagen bød på trænings heat, kval heat og finaler, som alle blev kørt i fuld sol fra en klar himmel.

Stor ros til de frivillige i Greve klubben der havde sørget for en super flot, nymalet og veltrimmet anlæg, det kan gutterne i Greve godt være stolte af at vise frem. 

Tak til kørerne og klubben for en rigtig god og hyggelig raceweekend på Greves lækre baneanlæg.



mvh

John og Ole

LS Udvalget

foto a2

DM3GREVE

__________________________________________________________________________________________________

 

29. juni 2015

DM2 Bane LS + Nitro hos Næstved Model Racing Club

Lørdagen stod på træning og kvalifigations heat og vejret var med kørerne da der kun kom en enkelt bye lige i middags pausen og banen var tøret op igen til næste kval heat.

Søndag bød på finaletrænings heat og finaler, som alle blev kørt i tørvejr.

Stemningen i Pitten var rigtig god og afslappet, og med godt kammeratskab. 

Tak til kørerne og klubben for en rigtig god og hyggelig raceweekend på Næstveds lækre baneanlæg.


mvh

John og Ole

LS Udvalget

Resultaterne kan ses HER

Turing 4WD
foto 5
Turing 2WD
fotop 4
GT
fotop 3
1:8 Nitro
fotop 2
1:10 Nitro
fotop 1



______________________________________________________________________________________

18. maj 2015

DM1 Bane LS + Nitro hos Hillerød RC Racing

På grund af deltagerantallet havde HRCR valgt at lave DM1 til et et dages løb. Så deltagerne kunne lørdag træne i hyggelig atmosfære, hvor løbsleder Erhard Nielsen serviserede med tidstagning og små indlagte løb, og fru Christensen, fru Nielsen og fru Ryeskov serviserede med lækkerier fra grillen, den succes gentog de forøvrigt igen om søndagen :o)

Søndag valgte kørerne i enighed at afkorte løbsdagen, så alle finaler kunne køres i tørvejr, og det holdt også lige stik da regnen kom umidelbart efter at sidste finale var kørt.

Tak for en rigtig god og hyggelig racedag på HRCR lækre baneanlæg.
mvh

John og Ole

LS Udvalget


4WD Turingcar
IMG 1502

2WD Turingcar
IMG 1499
 
GT

IMG 1517



1:10 Nitro

IMG 1507



1:8 Nitro

IMG 1521

 

__________________________________________________________________________________________________


6. april 2015


John Hansen ny mand i bane LS udvalget




John Hansen har ønsket at stille sig til rådighed i det organitatoriske arbejde i DMSU bane LS udvalg.

 


Bestyrelsen og DMSU´s klubber har godkend dette.

DMSU Bestyrelsen byder John Hansen velkommen.                          John

 

__________________________________________________________________________

Referat af dialogmøde On-Road LS 2014

 

12 kørere var mødt frem til årets dialogmøde som blev afholdt i Greve RC center.

Tak til Greve RC Center for kaffe og lån af lokaler og tak til de fremmødte for en god debat.

fotodialog2014 

GT Klassen

Torben Præst fremsender forslag så den nye GT bil fra FG med ny bund og ny servo saver bliver tilladt.

Jacob Lund stillede forslag om frie dæk i GT klassen, dette var der ikke opbakning til blandt de fremmødte GT kørere, Jacob Lund fremsender derfor forslag til dette på Landsmødet i februar.

Enighed om at indføre frit udstødningsgummi mellem krummer og potte.

Enighed om at måtte bruge bremsekabel justerskruer (Allan Hilleborg fremsender nummer og billede)

Touringcar 4WD klassen

Enighed om at reglementet tilrettes så klassen i 2015 er En klasse hvor reglerne omkring Standart bilen udgår.

Enighed om frie dæk i klassen.

Touringcar 2WD klassen

Forslag fra Jacob Lund om at reglementet tilrettes så klassen kører så tæt på EFRA reglementet som muligt, inkl. frie dæk. (Jacob Lund og Ole Jacobsen fremsender DMSU reglement 4 med tekst der skal indsættes i Grøn tekst og tekst der skal udtages i Rød tekst)

Generelt

Enighed om at ændre reglementet omkring stop an go, så det i 2015 bliver sådan at en kører der er blevet idømt en stop an go, inden for de næste 3 omgange skal køre i stop an go feltet, holde helt stille og må derefter kører igen (uden kommando fra dommeren).

Enighed om at det indskrives i reglementet at Lipo batterier skal lades i lade poser.

Enighed om at hvis en klub på grund af påbud fra myndighederne ikke må præparere banen, må klubben kun opkræve et startgebyr der er kr. 50,- lavere end det på landsmødet vedtagne startgebyr.
 

Enighed om at når banen bliver præpareret, så skal hele banen præpareres og ikke kun ideal sporet.

Forslag fra Jacob Lund om at alle kvalheat køres lørdag og finaler om søndagen.

Forslag fra BO Larsen om at der indføres B. finaler hvis der er minimum 6 kørere til disse finaler.

Forslag fra Erik Skou om div. omformuleringer og præciseringer i reglementerne så de bliver nemmere at forstå.


Med venlig hilsen

Dansk Model Sports Union

_____________________________________________________________________________________



minilemansplakat2014.jpg

 



 

Løbsrapport - Mini Le Mans

Publiceret 22. september 2014 af Nicolai Heilbuth

 

Så lykkedes det

Så lykkedes det NMRC at få stablet et mini Le Mans på benene. Forsøget blev også gjort sidste år, hvor oplægget var 3-4 mand og kun én bil pr. hold. Erfaringerne derfra viste, at der ikke var ret stor interesse for modellen hvor en enkelt mand skulle stille sin bil til rådighed for holdet. Derfor blev der i år forsøgt med et regelsæt for der var mulighed for at stille med én bil pr. mand. Det gjorde hurtigt at tilmeldingstallet blev væsentligt højere end sidste år, og løbet kunne blive en realitet.

Det blev besluttet at skære holdstørrelsen ned fra 4 til 2-3 mand pr. hold og længden på løbet ned fra 4 timer og 48 minutter til 2 timer og 24 minutter. Det blev gjort for at få flere biler på banen samtidig og dermed et mere spændende løb.

Reglerne blev tilpasset, så de hold med 2 mand, havde mulighed for at have en påsætter med på holdet.

De startende hold var:

X-Team (Niels Fauerholt, Kristoffer Pedersen og påsætter Rene Jensen)

Team Nightmare (Steen V. Madsen, Thomas Knudsen og påsætter)

Team Animal (Per Visler, Bo Larsen og påsætter Nickolaj Visler)

Team Lucky 7 (Bo Kjeldgaard, Nicolai Heilbuth og påsætter Johan Larsen)

Team Superhobby 53 (Ole Hansen, Claus Ryeskov og Rasmus B. Nielsen)

Team Superhobby 54 (Tom Sørensen, Nicolaj Petersen og Claus Karlsson)

Team Superhobby 53 og Team Superhobby 54 stillede med kun én bil pr. hold. De resterende hold havde 2 biler pr. hold og dermed en fordel ift. holdbarhed.

Brav kamp

Helt frem til start blev der kæmpet med at finde den helt rigtige opsætning på bilerne, samt sikre at bilerne var klar til de knap 2,5 times ræs. 2 af holdene kæmpede lige til sidste minut og nåede kun med nød og næppe frem til startbåsene i tide.

Da starten gik var det hurtigt Team Superhobby 53 og Team Animal der lagde sig i spidsen. Kort efter start fik Team Superhobby 53 dog tekniske problem, en knækket drivrem. Det betød at holdet havde valget mellem at skifte remmen, hvilket ville koste så meget tid at et hvert håb om en topplacering ville være tabt, eller at køre videre med kun baghjulstræk. Holdet valgte selvfølgelig den sidste mulighed, men setup’et var selvfølgelig lavet til 4-hjulstræk, så der blev kæmpet bravt med bilen efterfølgende.

Team Animal havde nu lagt sig i spidsen, men også her kneb det med at holdet materiellet kørende. Bl.a. betød en ødelagt udstødning store tidstab.

Dermed var der stadig spænding om hvem der skulle løbe med sejren indtil de allersidste minutter af løbet.

Længere nede i feltet blev der også byttet rundt på pladserne efterhånden som tekniske problemer kostede holdene tid.

Der blev kæmpet en brav kamp på alle holdene, men det var i sidste ende Team Animal der kom først over stregen, foran Team Superhobby 53. Team Superhobby 54 tog tredjepladsen, foran Team Nightmare. Team Lucky 7 og X-Team.

Intenst

Det blev hurtigt tydeligt at dette løb var en meget anderledes udfordring en de velkendte DM serie løb. Ikke mindst stillede det uhyre store krav til bilernes holdbarhed, men for kørerne var det en yderst intens oplevelse. De små 2,5 time føltes ikke som meget mere en 30 minutter. Der var ikke plads til at slappe af eller være ukoncentreret så meget som et øjeblik, da først løbet var startet.

Det var en rigtig sjov og anderledes udfordring at være så meget på i så lang tid af gangen, men selvfølgelig også hårdt.

Gentagelse

Alle var enige om at det havde været en super sjov dag, og at den helt sikkert skulle gentages til næste år. NMRC er gerne vært igen til næste år, men ser gerne en anden klub tage teten, så vi også får lidt variation i banerne.

Løbet har selvfølgelig også givet gode erfaringer mht. reglerne. Et område der kunne forbedres på er at sikre at hold med mere end én bil ikke har for stor fordel ift. holdbarheden.

Fra NMRC skal lyde en stor tak til alle fremmødte for en super hyggelig og intens dag. Vi håber at se alle til endnu et Le Mans til næste år.

10641241 10204777747666341 2936362067194072910 n

 

DM5 i Greve

IMG 6879

IMG 6887

IMG 6895

IMG 6889

IMG 6890

IMG 6894a

IMG 6906

IMG 6901

IMG 6896

IMG 6898

IMG 6900a

IMG 6909


___________________________________________________________________



28-08-2014
 

Klavs Bue udtræder af bestyrelsen.


Klavs Bue har meddelt at han ønsket at udtræde af bestyrelsen.

DMSU Bestyrelsen vil gerne takke Klavs for det arbejde han har lagt i bestyrelsesarbejdet i DMSU.


__________________________________________________________________________



Information.

På grund af Greve ikke præparerer banen her i weekenden.

Kan alle få 50 kr. tilbage eller få en gang Spaghetti med kødsovs lørdag aften.

Mere information til breafing lørdag morgen.

OBS. man kan også sende sit bank kontonummer til Jesper Ramlau på [email protected] så overføre han beløbet.


MVH. Greve klubben V/ Jens Ramlau.

_________________________________________________________________________________________

 



Løbsrapport DM4 i Odense

Tak for billeder til Claus Ryeskov

Odense klubben havde arbejdet hårdt for at få deres nye køretårn klar til den 4 afdeling af mesterskabet,og det var lykkedes med kun nogle små mangler. Som det plejer at være blev der hygget om kørerne med fællesspisning, pigerne i kjosken havde igen lavet noget rigtigt godt mad :o)


Lørdagen blev afviklet i flot solskindsvejr, og med en temperatur der næsten ikke var til at holde ud. Om søndagen var der lovet regnvejr fra middag, og vejrguderne holdt hvad de havde lovet, det gik ud over 4WD turing og 1:10 Nitro klasserne, som måtte køre deres finaler i regnvejr, men heldigvis blev det tørvejr og banen tørrede hurtigt op så de sidste finaler kunne afvikles med gaspedalen helt i bund.


fotodm45

4 WD Touringcar

1. Bo Larsen

2. Nicolai Heilbuth

3. Ole Hansen

4. Per Visler

5. Christoffer Pedersen

6. Steen V. Madsen

fotodm44

1:10 Nitro

1. Claus Ryeskov

2. Peter Sørensen

3. Rasmus B. Nielsen

4. Tom Limkilde

5. Martin Lissau

6. Martin N.O.Hansen

7. Claus Jensen

8. Christer Jansson

9. Thommas Mortensen

fotodm43

GT

1. Casper Morgan

2. Casper Lund

3. Niels Fauerholdt

4. Christoffer Henriksen

5. Kim Schiøttz

6. Tobias Lassen

7. Søren Nygaard

8. Anders Sørensen

9. Alexander Rasmussen

10. Henrik Hilleborg


fotodm42

1:8 Nitro

1. Jon Pedersen

2. Henrik Christensen

3. Morten Skov Nielsen

4. Jens Roland

5. Torben B. Hansen

6. Henning Christensen

fotodm41

1:5 Touringcar

1. patrick Folman

2. Søren Jeppesen

3. Søren Bang

4. Daniel Bjerg

5. Michael Andersen

6. David Hansen

7. Ole Jacobsen

8. Thomas Krog

9. Bo Lindgren

10. Nicolai Holt

____________________________________________________________________________________________

 

 



Løbsrapport - DM3 i Næstved

Tak for rapport og billeder til Nicolai Heilbuth 



Præpareret bane, masser af greb, godt vejr og super tæt ræs.

Det var nøgleordene for weekendens DM 3 løb.

Banen var præpareret lige inden fredagens træning, og allerede fra starten kunne det tydelig mærkes. Der meldtes om øjeblikkelige forbedringer på op et halvt sekund på omgangstiderne.

Der kom en del regn fredag aften, men det lod ikke til at have påvirket grebet ret meget. Allerede fra morgenen lørdag var der godt med greb.

I både 1:10, 1:5 GT og 1:5 TC var der mere end 10 deltagere og der var derfor mange kvalifikationsheat at afvikle, så det var først efter en lang dag at vi kunne sætte os og nyde den gode grilmad fra kiosken.

Søndagen startede med endnu en runde kvalifikationsheats. Selvom det havde regnet om natten var stadig det samme greb i banen, så der var bestemt mulighed for at komme ud og påvirke kvalifikationsresultatet, hvilket ikke altid er muligt så tidligt på dagen.

Semifinalerne i GT og TC blev kørt om formiddagen, og efter middag var vi klar tii en omgang finaletræninger inden det gik løs med finalerne.

TC 4WD kørte først. Her blev der gået til den, hvilket også viste sig da kun 3 ud af 8 biler gennemførte finalen. Per Visler tog i sikker stil 1. pladsen efter at manden på TQ, Bo Larsen, måtte udgå med en radiodefekt. Undertegnede snuppede 2. pladsen lige foran Bo Kjeldgaard.

Herefter var det tid til 1:10 Nitro. Man må konkludere at konkurrence i den grad er skærpet i klassen. Sidste år så vi de samme folk på podiet til størstedelen af løbene. I år ser det ud til at der er noget mere kamp om podiepladserne. Martin Lissau vandt dagens løb, og tog dermed sin anden sejr i år. Claus Ryeskov tog 2. foran Lars Stub-Holm på 3. pladsen.

I 1:5 GT lagde Caspar Morgen ud i vanlig stil fra pole. Caspar var skarpt forfulgt af de næste kørere i rækken, bestående af Kenneth Gøhler, Ulrik Andersen, Torben Præst, unge Casper Lund og vinderen af Nordic Challenge sidste weekend, Niels Fauerholt. De andre sloges noget indbyrdes og Caspar Morgen havde ingen problemer med at trække fra. Han sluttede da også 3 omgange foran nr 2. Det lykkedes Casper Lund at køre sig op igennem de resterende og snuppe 2. pladsen, foran Niels Fauerholt.

I 1:8 er det som sædvanlig den tætte dyst mellem de gamle garvede kørere. Jon Pedersen, som ellers plejer at være med i toppen, måtte desværre udgå og det blev derfor Henrik Christensen der tog sejren foran Torben B. Hansen og Jens Roland.

I 1:5 TC havde der været hård kamp om finalepladserne hele weekenden. Den nykårede nordiske mester Patrick Folman tog pole, og lagde som sædvanlig hårdt ud. Søren Bang så dog ud til at hænge på Folman. Martin Lissau havde været nødt til at bede om udsættelse, og var derfor tvunget til at starte som nr. 11. Der gik selvfølgelig ikke lang tid før den tidligere verdensmester havde kørt sig op igennem feltet og hentet Søren Bang. De tre lå længe i front, med Folman forrest. Det er sjældent at Patrick laver fejl, men dagens finale beviste at det kan sket, og når der er så tæt skal der ikke en ret stor en af slagsen til før det koster. En lille fejl gjorde at Søren Bang kunne smutte forbi, men Martin Lissau nåede ikke med før Patrick fandt linjen igen. Herefter var vi vidner til en tæt og benhård kamp, hvor det flere gange så ud til at Patrick var ved at hente Søren, og at Martin var ved at hente Patrick, men afstanden ændredes konstant. Alle tre kørere leverede en yderst imponerede kørsel. Søren Bang så dog ikke ud til at lave så meget som en enkelt lille fejl og lod ikke de to andre komme i nærheden. Han kunne dermed fuldt fortjent køre først over målstregen.

DSC_0389

1:5 TC 4WD

DSC_0393

1:10 Nitro

DSC_0396

1:5 GT

DSC_0397

1:8 Nitro

DSC_0402

1:5 TC

NMRC siger tak til alle for et super godt ræs hele weekenden.

Samlede resultater



_________________________________________________________________________

17-16-2014

Nordisk Mesterskab i Næstved 2014

Tak til Nicolai Heilbuth for ord og billeder.

Løbsrapport Nordisk mesterskab

Publiceret 15. juni 2014 af Nicolai Heilbuth

 

2 svenskere, 9 nordmænd og 26 danskere var samlet til weekendens nordiske mesterskab i Næstved.

Det var kun TC klassen som opfyldte kravene i reglerne, og dermed kunne kaldes et officielt Nordisk mesterskab. GT klassen talte kun en enkelt nordmand og 6 danskere. GT klassen blev derfor kørt som en Nordic Challenge. 4WD TC klassen havde kun ganske få tilmeldte og blev derfor kørt som et opvisningsløb, kun med ét træningsheat og finale om søndagen. Derved kunne vi lokke et par ekstra kørere med og vi officials havde ligeledes mulighed for at deltage.

Lørdag

Lørdagen bød på ét træningsheat og 4 kvalifikationsheat. Dvs. at hele kvalifikationen blev kørt lørdag. 

I GT havde Caspar Morgen lagt ud i sædvanlig suveræn stil, men det var tydeligt at Niels Fauerholt ikke havde tænkt sig at forære Caspar TQ uden kamp. Niels var hele dagen lige efter, men nåede dog kun 28 omgange, mod Caspars 29. 

Nordmanden Einar Breilid og unge Casper Lund kæmpede hele dagen hårdt om 3. pladsen. Einar endte med at tage den, 5 sekunder foran Casper.

I TC viste Martin Lissau og Patrick Folman sikker stil allerede fra træningsheat'ene. Der var dog en hel gruppe af kørere lige under som forsøgte at hænge på. Søren Bang lagde sig klart i spidsen for denne gruppe og lavede den 3. bedste kvalifikation, efter Folman på 2. pladsen og Lissau på førstepladsen.

Efter ham fulgte den bedst kvalificerede udenlandske kører, nordmanden Nikolai Håheim, og derefter Daniel Bjerg og Michael Ivø.

Søndag

Søndagen startede med en runde træningsheat, og finale træning til GT klassen. Derefter finalen i 4WD TC, som blev vundet af undertegnede :-) foran Bo Kjeldgård, og Ole Hansen.

Derefter var det tid til semifinalerne i TC klassen. Her blev der virkelig gået til den og kæmpet med næb og klør for de eftertragtede finalepladser.

Martin Lissau og Patrick Folman vandt overlegent hver deres semi finale. De resterende kørere kæmpede til sidste minut for at lave et godt resultat og håbe på at det rakte til en plads i finalen.

De 10 finalister blev: Martin Lissau, Patrick Folman, Søren Bang, Daniel Bjerg, Michael Ivø, Ole Jakobsen, Thomas Krog, Simon Bruce (SE), Kjetil Kristiansen (NO), Ole Henrik Gulliksen (NO).

Så både Danmark, Norge og Sverige endte med at være repræsenteret i finalen.

Derefter var det tid til GT finale. Her lagde Caspar Morgen hårdt ud og Niels Fauerholt havde tydeligvis svært ved at følge med. Bag ved dem kæmpede Einar Breilid og Casper Lund deres kamp videre fra dagen før, og placeringerne blev flere gange byttet.

Einar måtte desværre udgå med en defekt og Casper kunne smutte op på 3. pladsen med Søren Nygaard efter. 

Caspar Morgen så ud til at kunne tage sejren, men han begyndte at få tekniske problemer og måtte i pit flere gange, hvor der blev arbejdet på bilen. Her kunne Niels Fauerholt tage føringen. Caspar måtte til sidst udgå og herefter kunne Casper Lund overtage 2. pladsen. Søren Nygaard havde hængt godt på hele løbet, men var for langt efter til at kunne tage 3. pladsen fra Caspar Morgen.

Nu var det endelig tid til finalen i Nordisk mesterskab for TC klassen.

Ved finalestarten havde Lissau problemer med at få gang i motoren og han måtte derfor starte fra pitten. Allerede efter én omgang havde han kørt sig op gennem halvdelen af feltet, og efter ca. 5 omgange lå han og kæmpede om 1. pladsen. Det blev også Lissau og Folman der endte med at trække fra resten af feltet. Søren Bang forsøgte at hænge på, og han holdt sig også længe på omgangshøjde. Det virkede dog som om Lissau og Folman havde deres eget ræs foran de andre. De to skiftedes da også til at føre gennem halvdelen af løbet. Herefter så Folman ud til lige så stille at trække fra. Lissau lavede en fejl og endte på taget ved tællersnoren, på en så uheldig måde at han mistede en omgang og så var Folman kørt. Nu var Søren Bang så tæt på at det blev til en kamp om 2. pladsen. En kamp Lissau så ud til at vinde indtil han måtte udgå få minutter før slut.

De udenlanske kørere døjede også med tekniske problemer og Ole Henrik Gulliksen, kom først til start halvt inde i heatet. Både Kjetil Kristiansen og Simon Bruce måtte desværre udgå før slut.

Nordisk mester i TC 2014 blev Patrick Folman, stort tillykke til ham!

2. pladsen gik til Søren Bang.

Ved teknisk kontrol blev Lissaus bil fundet for let, og 3. pladsen gik derfor til Ole Jakobsen.

Holdkonkurrencen, hvor hvert land skulle udvælge 3 kørere, blev vundet af Danmark (Martin Lissau, Patrick Folman og Søren Bang), foran Norge (Kjetil Kristiansen, Håvard Gulliksen og Nikolai Håholm), og Sverige, som kun var repræsenteret af 2 kørere (Simon Bruce og Alf Åberg), fik 3. pladsen.

DSC_0493

4WD TC: 1. Nicolai Heilbuth, 2. Bo Kjeldgård, 3. Ole Hansen

DSC_0497

Nordic Challenge GT: 1. Niels Fauerholt, 2. Casper Lund, 3. Caspar Morgen, 4. Søren Nygaard, 5. Einar Breilid, 6. Henrik Karlsson

DSC_0501

Nordisk mesterskab TC: 1. Patrick Folman, 2. Søren Bang, 3. Ole Jakobsen, 4. Thomas Krog, 5. Simon Bruce, 6. Kjetil Kristiansen, 7. Michael Ivø, 8. Ole Henrik Gulliksen, 9. Daniel Bjerg, 10. Martin Lissau.

DSC_0509

Nordisk holdkonkurrence: 1. Danmark, 2. Norge, 3. Sverige

NMRC siger tak til alle for et godt løb, og speciel tak til de norske og svenske kørere som er kommet hele vejen til Næstved og gjort dette til et fantastisk NM. 

Vi ses

Resultater kan ses her



_________________________________________________________________________



21. maj 2014

Løbskalenderen er nu opdateret.


Det er rigtigt dejligt at vi nu kan præsenterer en fuld løbskalender, Odense klubben som jo har været hårdt ramt af efterårets storme, har nu meddelt at de vil være klar til at afholde DM4 d. 2-3 august, der betyder at Næstved Model Racing Club i stedet for har taget DM3 d.21-22.

Vi takker mange gange for Næstved og odenses flexibilitet.



__________________________________________________________________________ 


16. maj 2014


DM1 i Næstved

Tak til Nicolai Heilbuth for løbs rapport

Tak til Claus Ryeskov for billeder 

Så blev det endelig tid til årets første DM løb. Vejrudsigten havde set meget truende ud hele ugen, og fredagens træning regnede da også væk. 

 

Det samlede deltagerantal lå på 50 mand, som var meget jævnt fordelt over de 5 klasser. 1:5 Touringcar var således den eneste med mere end ét kvalifikationsheat. Klassen er vokset en del i år, hvilket kan ses på GT klassen, hvor mange af de nye TC kørere er rykket op fra.

 

Lørdag

 

Lørdagen startede med en våd bane, men trods alt i tørvejr. Resten af dagen var grå, men dog tør. Som følge af den våde bane var der ikke meget aktivitet i træningsheatene. 

 

Da vi nåede det første kvalifikationsheat, var banen efterhånden blevet kørt tør, og de fleste kørere kom på banen.

 

I 1:5 Touringcar 4WD tog Bo Larsen en flot TQ med en standard (klasse S) bil, foran Ole Hansen og Per Visler.

 

Martin Lissau stillede denne gang kun op i 1:10 nitro, men tog til gengæld TQ tæt forfulgt af Martin N.O. Hansen, og med sidste års mester Rasmus B. Nielsen på 3. pladsen.

 

I GT lagde Caspar Morgen ud i vanlig stil og tog TQ med én omgang ned til Ulrik Andersen, som havde yderligere én omgang ned til Torben Præst på 3. pladsen. De næste 3 i feltet lå på omgangshøjde og kun få sekunder skildte 3-6. pladserne.

 

I 1:8 Nitro tog Torben B. Hansen TQ foran Thomas Larsen og Henrik Christensen.

 

I 1:5 Touringcar virkede Søren Bang næsten urørlig med en omgang ned til de 4 næste. Patrick Folman tog 2. pladsen med kun 2/10 til Daniel Bjerg på 3. pladsen.

 

Vejret holdt heldigvis tørt hele eftermiddagen, men da vi havde fået tændt op i grillen og sat os til rette, kom regnen for alvor. Her kunne vi glæde os endnu mere over det ekstra hjørne vi har fået med under det nye tag. De gode bøffer fra grillen kunne dermed indtaget i tørvejr og højt humør.

 

2014-05-10 19.04.35

 

Søndag

 

Søndagen startede igen med våd bane, og meget truede mørk himmel. Vejrudsigten så da også meget nedslående ud. 

 

De første kvalifikationsheats bød ikke på meget aktivitet, da det kun er nitro klasserne der kører efter round-by-round systemet, og dermed kun dem der kunne ændre på kvalifikationsresultatet.

 

Da banen var lige ved at tørre op begyndte det igen at regne og banen var godt våd til finaltræningerne sidst på formiddagen. Den første TC 1/2 finale efter frokost blev også startet i vådt føre, men pludselig slog vejret om og solen kom frem. Resten af eftermiddagen stod på skønt forårsvejr, stik imod hvad vejrudsigten havde lovet.

 

Stort set alle havde forberedt sig på finaler i regnvejr, og havde haft travlt med at finde regndæk frem om vandsikre bilen. Nu var der lige så stor travlhed med at pakke det hele væk igen.

 

Banen tørrede helt i løbet af den første TC 1/2 finale og den var helt tør i den anden 1/2 finale og resten af dagens finaler.


IMG 6230 



I 1:5 TC 4WD var der dømt lokalopgør i toppen hvor Bo Larsen og Per Visler kæmpede om de 2 første pladser. Ole Hansen lå lige efter og blandede sig også i topkampen. Det endte med at være Per Visler som kørte sejren hjem med 2 omgange ned til Bo Larsen. Ole Hansen tog 3. pladsen 3 omgange efter Bo.


IMG 6234

 

I 1:10 Nitro kørte Martin Lissau sejren hjem fra pole, hele tiden tæt forfulgt af Martin N.O. Hansen. Michael Johnsen tog 3. pladsen.


IMG 6239

 

I 1:5 GT finalen fortsatte Caspar Morgen den suværene stil fra kvalifikationen og kørte sikkert sejren hjem fra pole, med hele 4 omgange ned til 2. pladsen. Flere kørere havde tekniske problemer under heatet, så der blev byttet godt rundt på placeringerne undervejs. Allan Hilleborg endte med at tage 2. pladsen én omgang foran Niels Fauerholdt på 3. pladsen.


IMG 6242

 

I 1:8 Nitro er der traditionelt meget tæt kamp om de første pladser, men Thomas Larsen så ud til at have problemer ind imellem og dermed kunne Henrik Christensen tage sejren, hele 6 omgange foran. Thomas Larsen sluttede på 2. pladsen foran Jens Roland.


IMG 6244

 

1:5 TC var den eneste klasse som skulle ud i 1/2 finaler. Da 4 kørere var taget hjem før tid og den ene af 1/2 finalerne blev kørt på våd bane, betød det at kørerne i den ene af 1/2 finalerne var sikret at gå videre. De skulle blot ud og have registreret en enkelt omgang. Den anden semifinale var en anden sag og her blev der kæmpet til det sidste om de 5 sidste finalepladser.

 

I finalen startede Søren Bang og Daniel Bjerg med at trække fra resten af feltet. Længe så det ud til at de to skulle kæmpe tæt hele heatet, men der ikke længe inden det lykkede Søren at lægge afstand til Daniel. Daniel kæmpede hårdt og holdt sig på omgangshøjde alle 92 omgange. Det meste af heatet var der dog en hel del luft i mellem de 2, og det så ud til at kun en fejl fra Sørens side kunne ændre på stillingen. Søren lavde en mindre fejl på allesidste omgang, men det ikke nok til at Daniel kunne hente ham.

 

Patrick Folman startede helt nede på 8. pladsen i finalen, men gav den virkelig gas. Det lykkedes ham at avancere 5 placeringer i et ellers stærkt finaleheat, og han sluttede på en flot 3. plads.

 

Ole Jacobsen havde kørt en 4. plads hjem, men bilen blev desværre vejet for let ved teknisk kontrol, og han måtte se sig henvist til 10. pladsen.

 

NMRC vil gerne sige tak til alle for en super hyggelig weekend, med en super god stemning og masser af godt ræs!

 

Vi ses i Hillerød.

 

Samlede resultater kan ses her



_____________________________________________________________________

24-04-2014

Per Visler udtræder af bane LS udvalget.


Per Visler har meddelt at han ønsket at udtræde af Bane LS udvalget, da han vil hellige hans tid til formandsskabet i NMRC.


DMSU Bestyrelsen vil gerne takke Per for det arbejde han har lagt i bestyrelsesarbejdet i DMSU.

____________________________________________________________________


10-01-2014

Udvalgsmedlemmer bytter plads

Per Visler er på NMRC generalforsamling blevet valgt til klubbens nye formand. På den baggrund har Per ønsket at bytte plads med Klavs Bue i Bane Large Scale udvalget.

DMSU`s bestyrelse har på sit møde d. 5. januar 2014 godkendt dette bytte, og ønsker begge tillykke med deres formandsposter.

 

__________________________________________________________________________

18-12-2013

Da Staffanstorp holder Vårracet den 26. – 27. april 2014. Samme weekend som Næstved har fået DM 1 asfalt, og da der traditionelt altid har været stor dansk deltagelse i Vårracet, har Næstved klubben ønsket at flytte DM1 raceet,  til 10. – 11. maj.



Dette er nu ændret i kalenderen.


___________________________________________________________________________



17-09-2013

Løbsrapport fra DM 5 i Næstved

 

 

Tak til Nicolai Heilbuth for løbsrapport og billeder.

 



Med 55 tilmeldte og sidste chance for at komme ud og køre DM løb i år, var forventningerne høje op til DM5.

 

Lørdagen startede så tåget at man dårligt kunne se hjørnet ved enden af langsiden og med masser af dug på græsset var dagen første heats en forsigtig og afdæmpet affære.

Nitro DM 5

 

Solen fik heldigvis hurtigt fat og tog for alvor revance. Vejret op ad dagen blev noget af det bedste efterårsvejr vi endnu har set i år. Med risiko for regn om søndagen blev der virkelig givet gas og satset for at sætte et godt kvalifikationsresultat.

 

Søndagen startede med en meget våd bane og skiftende støvregn. Så der blev konstant overvejet og genovervejet dækvalg og hvad man skulle satse på til finalerne.

 

De 2 GT semifinaler blev kørt på våd, langsomt tørrende bane, men herefter var banen efterhånden tørret op og i de sidste finaler var grebet i banen det bedste vi har set hele året. 

 

I TC 4WD finalen tog Kristoffer Pedersen en flot samlet sejr, samt sejren i 4WD S foran Jan Laugesen og Ulrik Andersen.

 

4WD TC blev vundet af Ole Hansen foran Per Visler og John Hansen.

 

IMG_9612 

 

IMG_9614



Finalen i 1:10 Nitro blev en særdeles spændende affære. Claus Ryeskov og Martin N. O. Hansen kæmpede gennem hele heatet om føringen og begge kørere måtte en tur i pit med tekniske problemer. Spændingen blev først udløst til aller sidst hvor Claus kørte over stregen kun 3/10 af et sekund foran Martin. Rhys Jenkins snuppede 3. pladsen.

 

IMG_9616

GT finalen blev også tæt, kun afgjort af et par omgange mellem de foreste. Her vandt Daniel Bjerg foran Jesper Folman og Casper Morgen.

 

IMG_9617

Finalen i 1:8 Nitro var en hel anden sag. Her måtte både Torben B. Hansen, Sebastian Christiansen og Henrik Christensen udgå. Jon Pedersen kunne derfor køre 1. pladsen hjem efter mere end 40 omganges solo kørsel. Her lykkedes det ham at presse sin bedste omgangstid ned under 16 sekunder (15.951).

 

IMG_9620 

 

I TC finalen lagde Martin Lissau hårdt ud og han fik hurtigt kørt sig til en føring på adskillige omgange ned til Patrick Folman på 2. pladsen. Patrick havde sit at gøre med at holde Nicolai Lindegaard bag sig. De to havde en hård og spændene kamp indtil Nicolai desværre måtte udgå med en defekt.

 

Martin Lissau måtte også udgå og Patrick kunne overtage 1. pladsen. Hermed kunne Søren Jeppesen overtage 2. pladsen. Søren kunne ikke hente ind på Patrick, men Søren holdt hovedet koldt og kunne køre en flot 2. plads hjem. Ole Jakobsen tog 3. pladsen kun små 5 sekunder efter Søren.

 

I det hele taget et meget tæt heat hvor kun 4 omgange skilte de første 6 pladser.

 

IMG_9622

Efter overrækkelse af løbspræmier, skulle der også uddeles mesterskabspokaler.

 

Årets samlede vindere


Tak til Claus Ryskov for billederne.


foto5


 

1:5 4WD S:

1. Jan Laugesen

2. Kristoffer Pedersen

3. Bo Larsen

foto4WD DM5
 

1:5 4 WD:

1. Ole Hansen

2. Per Visler

3. John Hansen


fotoDM5 Nitro 

1:10 Nitro

1. Rasmus B. Nielsen

2. Claus Ryeskov

3. Martin N. O. Hansen


fotoDM5 GT 



1:5 GT

1. Jesper Folman

2. Caspar Morgen

3. David Hansen

fotoDM5 1-8 Nitro
 

1:8 Nitro

1. Jon Pedersen

2. Henrik Christensen

3. Torben B. Hansen

fotoDM5 TC
 

1:5 TC

1. Ole Jakobsen

2. Michael Ivø

3. Patrick Folman

 

De endelige mesterskabsstillinger kan ses her og her


Resultaterne fra løbet kan ses her


(Bemærk at resultatet fra GT finalen står for sig selv under GT)



_____________________________________________________________ 



27-08-2013

En dejlig weekend i Hillerød til DM4 Large Scale og IC

Solen skinnede over Hillerød banen hele weekenden og der var god stæmning og super godt race.

tcvinder-450x310 

Vinderen i TC klassen blev Ole Jacobsen

2. Michael Ivø

3. Thomas Mortensen

4. Thomas Krog

5. Bo Lindgreen

6. Sylvain Pourroy

7. Jacob Lund

8. Allan Eriksen

9. Patrick Bade

10. Patrick Folman

gtvinder-450x297

Vinder i GT Klassen blev David Hansen

2. Jesper Folman

3. Casper Morgan

4. Daniel Bjerg

5. Ole Harder

6. Michael B. Sørensen

7. Nicolai Andersson

8. Allan Hilleborg

9. Kennet Gøhler

10. Torben Præst

4wd1-450x412

Vinder af TC 4WD blev Per Visler

2. Ole Hansen

3. John Hansen

4wd2-450x297

Vinder af TC 4WD Gruppe S. blev Jan Laugesen

2. Ulrik Andersen

3. Bo Larsen

4. Kristoffer Pedersen.



 

_______________________________________________________________________

15. august 2013


Klavs Bue ny mand i LS udvalget

Klavs Bue er medlem af Hillerød RC Racing og har ønsket at stille sig til rådighed i det organitatoriske arbejde i DMSU bestyrelsen.


Klavs skal sammen med Per Visler (som overtager formandsposten) tage sig af On-Road LS, og her vil det primært være 2WD Touringcar og GT klassen som, Klavs vil beskæftige sig med.

DMSU Bestyrelsen byder Klavs velkommen.



Klavs Bue lille_________________________________________________________________________



07. Juni 2013



Da det har været lidt svært for nogle at forstå ordlyden i reglementerne, har bestyrelsen vedtaget at lave et par ændringer i ordlyden samt lidt præsiseringer.



Ændringer er merkeret med rød skrift.



Se Sports Reglement 4 med ændringer HER 



________________________________________________________________________



20. Maj 2013

Der er desværre indsneget sig en fejl i Teknisk Reglement 4. 2013. punkt. 80.3 vedr. vægtgrænsen for en GT bil.

Denne fejl er nu rettet og minimums vægt for en GT bil er herefter 9,5 kg. med tom tank.

Venlig hilsen

LS. Udvalget

________________________________________________________________________



20. Maj 2013


Henrik Westerberg Takker af fra LS udvalget

 

Henrik Westerberg har meddelt bestyrelsen at han desværre er nød til at takke af som formand for LS udvalget for denne gang, da han har fået arbejde i Dubai.

DMSU Bestyrelsen vil gerne takke Henrik for det arbejde han har lagt i bestyrelsesarbejdet i DMSU, og samtidig ønske Henrik held og lykke med det nye spændene arbejde.

Westerberg

__________________________________________________________________

DM1 i Næstved.  løbsrapport - lørdag





Publiceret 27. april 2013 af Nicolai Heilbuth

Så blev det endelig tid til at skyde årets sæson igang. Vejrudsigten lovede tørt og lidt sol. Det hold stik og lidt til.

 

2013-04-27 09.43.11



Feltet talte omkring 50 mand. Lidt færre end sidste år, men ikke meget. Med den nye TC 4WD S klasse var feltet delt lidt mere ud. GT klassen er i år omtrænt halveret da omkring en håndfuld har kastet sig over den nye 4WD S klasse og en hel del kørere er rykket op i TC klassen. TC klassen er så i år gået hen og blevet den største klasse. 1/8 nitro er blevet en smule større mens det er gået lidt tilbage for 1/10 nitro.

 

2013-04-27 11.38.46



Banen var fra morgenstunden noget fugtig og det var kun et fåtal af kørere der vovede sig ud til træningsheatene. Dem der gjorde fik sig et par snurreture med på vejen. Træningsheatene kunne derfor kun bruges til at teste at alt fungerede på bilen.

 

2013-04-27 11.39.19



Op ad formiddagen tørrede banen heldigvis op og over middag var der fuld sol på og banen blev bedre og bedre. Selvom dagen bød på perioder med overskyet og noget koldt vejr sluttede eftermiddagen flot af og den frie træning blev kørt i høj sol og lunt forårsvejr.

 

2013-04-27 11.40.24



Efter den frie træning bød vores kioskpersonale på lækre bøffer fra grillen, som blev indtaget i højt humør.

 

20130427_185254



Alt i alt en rigtig flot første løbsdag. Vi ser frem til en lige så god dag i morgen, med endnu et kvalifikationsheat og finaler.



 

DM1 løbsrapport - søndag

Publiceret 29. april 2013 af Nicolai Heilbuth

Søndagen startede med flot, men koldt vejr. 

 

2013-04-28 07.41.46



De sidste kvalifikationsheats blev kørt og der var tydeligvis kørt godt med gummi i banen dagen før, for på trods af det kølige vejr var der rigtig godt bid i banen. Fik man et enkelt hjul i græsset blev det dog straffet hårdt.

 

Op ad formiddagen trak skyerne sammen og det blæste op. Det virkede rigtig koldt og ikke ret forårsagtigt. Solen kom heldigvis igen og vinden begyndte at lægge sig. Så finalerne kunne afvikles i noget der mindede om forårsvejr.

 

 2013-04-28 08.46.30



Den første finale var 1/5 TC 4WD og 1/5 TC 4WD S som blev kørt sammen. 



Ole Hansen (4WD) førte heatet an, men Jan Laugesen (4WD S) gjorde hvad han kunne for at hænge på. Ole holdt dog føringen til mål.

 

Det havde været diskutteret om en 4WD S kunne gennemføre et finaleheat med en standard 700 ml tank eller det er nødvendigt med den tilladte 800 ml tank. Svaret er stadig ikke helt klart, da Ulrik Andersen og undertegnede ikke nåede i mål med kun 700 ml, mens Kristoffer Pedersen gjorde.

 

4WD blev vundet af Ole Hansen foran Per Visler, som endelig havde fået bilen til at køre. John Hansen tog 3. pladsen.

 

2013-04-28 17.02.04


4WD S blev suverænt vundet af Jan Laugesen, efterfulgt af Kristoffer Pedersen og Nicolai Heilbuth.

 

 2013-04-28 17.03.59



I 1/10 har Rasmus B. Nielsen hele sidste år givet Claus Ryeskov kamp til stregen, og alt tyder på at han har tænkt sig at gøre det samme i 2013. Rasmus to i hvert fald 1. pladsen foran Claus, med Martin N.O. Hansen på 3. pladsen.

 

 2013-04-28 17.06.12



I 1/5 GT var konkurrencen som sædvanlig hård, selvom klassen er blevet mindre i år. Daniel Bjerg satte sig på pole og så ud til at kunne gentage sidste års triumfer, hvor han kørte 1. pladsen hjem uden at blive truet. Sådan skulle det dog ikke gå. Daniel fik problemer med bilen og måtte i pit flere gange. Derfor blev det kun til en 4. plads. 

 

Caspar Morgen har sidste år vist at han kunne køre stærkt, og så snart Daniel fik problemer smuttede Caspar forbi. Caspar var skarpt forfulgt af Jesper Folman og de to så ud til at køre præcis samme tider. Da Casper kunne køre over stregen som vinder var afstanden ned til Jesper stort set den samme som den havde være de sidste 20-30 omgange. David Hansen snuppede 3. pladsen foran Daniel Bjerg.

 

Rigtig flot og fortjent sejr til Caspar Morgen.

 

  2013-04-28 17.09.42



1/8 klassen fik til årets første løb en ny deltager. Thomas Larsen som kommer fra EL klasserne. Han viste flot stil og vandt foran Jon Pedersen. De 2 lå på omgangshøjde indtil ganske få omgange før mål.

 

2013-04-28 17.11.39 



1/5 TC klassen er vokset væsentligt i år, men det er stadig Martin Lissau alle gerne vil slå. Det var tydeligt at de unge talenter Patrick Folman og Nicolai Lindegaard var yderst opsatte på at give Martin kamp til stregen. Nicolai var dog lidt for ivrig og røg i græssen lige efter starten var gået. Nicolai kørte alt hvad bilen kunne holde og fik kæmpet sig op igennem feltet til en 3. plads. 

 

Imens lå Patrick Folman kæmpede med at komme forbi andre af feltets kørere, så Martin kunne stikke af. Det holdt dog ikke længe, for da først Patrick fik "luft" foran kørte han virkelig stærkt og Martin kunne ikke helt få tingene til at spille, så Patrick kunne stødt og roligt lukke Martins forspring og snuppe sejren.

 

Flot kørt af alle 3 og en super spændende finale at overvære.

 

 2013-04-28 17.15.09



Fra NMRCs side vil vi gerne sige tak til alle fremmødte for godt humør og sportslig opførsel. Også stor tak til kioskpersonalet og alle andre der har hjulpet til.

 

Vi glæder os til at se jer igen til vores mini Le Mans til juni og til afslutningsløbet i september.



(De officielle resultater uploades til MyRCM i mandag aften)



_______________________________________________________________

16. december 2012


Hyggeligt dialogmøde for LS Onroad i Greve

Og så glæmte vi lige at tage et billede igen.

Henrik Westerberg bød de 14 fremmødte kørere velkommen til dette dialogmøde hvor Jesper Ramlav havde kræset lidt i køkkenet så alle kunne få Glög og æbleskiver.

Reglementerne blev gennemgået og der var rigtig mange ændringsforslag, som blev debateret livligt.

De største ændringer er nok at der i 2013 er forslået at der kun må benyttes 4 forskællige dæk, 2 fra GRP og 2 fra PMT.

At GT Bilerne må montere valgfrie mekaniske bremser og at det må benyttes spærefedt i differancialet.

Du kan læse de andre ændringer i reglementerne HER  


Tak for et godt og konstruktivt møde og God jul

Venlig hilsen

Henrik Westerberg

__________________________________________________________________




AUDI vinder Le Mans 2012 


Super Hobby Le Mans Team kunne med deres FG 4WD AUDI Racer tage sejeren i 1:5 Le Mans løbet i Sønderjysk Race Hall hvor 6 team var til start. 1227 omgange blev det til, og med 35 omgange ned til team TUC som satte Team Bakkegården yderligere med 65 omgange. på fjerde pladsen kom Team Animal med 947 omgange, efterfuldt af Team Alcohol Racing og Team roadrunner med henholdsvis 869 og 749 omgange. 

Et rigtig godt løb, hvor alle hyggede sig med test, opsæt, strategi og fælles spisning om lørdagen, og entens race hele søndagen.

Lemans vindere


_________________________________________________________________



27. Oktober 2012


Stor interesse for 4WD Touringcar klassen



22 personer var mødt op til 4WD Touringcar event i Greve, vejeret måtte vel siges at være velegnet til at deltagerne rigtig kunne se forskellen på en 2WD og en 4WD touringcar.

Der var rigtig mange der nåede at prøve krafter med en 4WD racer på den våde Greve bane, og debatlysten var også rigtig stor ved det efterfølgene debat møde i Greve klubbens klubhus.

Et nyt forslag til reglement for 4WD Touringcar klassen blev strikket sammen og skal nu præsenteres for bestyrelsen i DMSU.

Tak til deltagerne for det store frammøde og den gode og konstruktive debat.

 

 

 



NB. Undskyld forsinkelsen på denne artikkel :o)






______________________________________________________________

 

 

 

   
   
   
   

19. Oktober 2012

Dansk Model Sports Union byder 

Sønderjysk RC Hall velkommen i Unionen

Det er med stor glæde at vi i Dansk Model Sports Union kan byde Sønderjysk RC Hall velkommen.


Sønderjysk RC Hall er landets eneste R/C klub der kan tilbyde deres medlemmerne og naturligvis også andre R/C kørere, at boltre sig på deres lækre indendørs asfalt bane, her kan der køres med både large scale, nitro og el on-road biler.

Sønderjysk RC Hall afholder i november et mini Le Mans for Large Scale biler og dette løb er allerede udsolgt til hele 8 teams, der skal dyste om Le Mens titlen. Se mere HER

Klubben overtager også DMTC turneringen efter at Midtsjællands Mini Racing Club har nedlagt deres indendørsbane i Ugerløse, DMTC 2013 kommer der mere om her på siden snarrest.

Kik forbi Haderslev klubben hjemmeside og læs og se meget mere om klubben og deres flotte bane.

Se mere HER

SRCH-Banelogoheader copy


________________________________________________________________________

9. Oktober 2012

Dansk Model Sports Union byder

Odense RC Minirace velkommen i Unionen

Det er med stor glæde at vi i Dansk Model Sports Union kan byde Odense RC Minirace velkommen.

Odense RC Minirace er vel nok landets største R/C klub og klubben kan da også byde på hele 5 baner medlemmerne kan boltre sig på.

Det er også Odense RC Minirace der hvert år i Januar afholder Danmarks største internationale R/C løb for 1:10 Elbiler i On-Road og Off-Road klassserne, et løb der har holdt 10 års jubileum, og hvert år trækker rigtig mange udenlanske topnavne til Danmark.

Kik forbi Odense klubben hjemmeside og læs og se meget mere om klubben og de flotte baner.

 www.odense-rc.dk

Logo
_______________________________________________________________________


2. Oktober 2012

Per Wisler ny mand i LS udvalget

Per Wisler er medlem af Næstved Model Racing Club og har ønsket at stille sig til rådighed i det organitatoriske arbejde i DMSU bestyrelsen.

Per Wisler er tredje mand i On-Road LS udvalget, og skal sammen med Heinrich Weizer og Henrik Westerberg tage sig af On-Road LS, og her vil det primært være den spirrene 4WD Touringcar klasse som, Per Wisler vil beskæftige sig med.

DMSU Bestyrelsen byder Per velkommen.



Per Wisler
______________________________________________________________________



19. september 2012

Mike Gosvig vinder også GT klasssen under DASU



En lille fejl havde indfundet sig i point givningen under DASU, da mesteren i GT klassen skulle findes til afslutningsløbet.

 

Søren Bang blev udråbt som mester, men en nærmere gennemgang var vist, at det er Mike Gosvig, der har flest point.



Se mere HER

Kilde: www.racercv2.dk

______________________________________________________________________

17.September 2012

Tak til www.racercv2.dk for artikkel og billeder.



Endnu et mesterskab til Claus Ryeskov


Det blev til en 2.plads ved afslutningsløbet i 1/10 200 mm Nitro for Claus Ryeskov. Martin "Fish" Christensen var tilbage i klassen, og det var for stor en mundfuld for Claus. Men Martin var ikke så overlegen, som han tidligere har været. Han vandt kun med 4 omgange. 115 omgange blev det til for Martin. På 3.pladsen kom Michael Johnsen. Samlet blev Claus Ryeskov vinder både i DMSU og DASU regi.

 

Der var 10 kørere til start.

 

Christensen Martin 115  30:16.759 14.905 15.797  
Ryeskov Claus 111  30:09.905 15.260 16.305  
46  Johnsen Michael 106  30:14.589 15.529 17.118  
34  B. Nielsen Rasmus 106  30:15.352 15.764 17.125  
Mortensen Thomas 106  30:16.569 15.317 17.137  
Dyrlund Martin 100  30:12.532 15.621 18.125  
Jenkins Rhys 99  30:12.923 15.773 18.312  
19  Nyskov Bjarke 90  30:00.830 16.663 20.009  
10  Hansen Martin N. O. 24  10:57.472 15.920 27.394  
10  14  Jensen claus 4:21.816 18.926 37.402



 




Henrik Christensen løb med det hele.

Henrik Christensen "Mr. 1/8" lod ikke de andre komme til fadet ved afslutningsløbet i Odense. Han havde dog ikke TQ, men da finalen blev kørt var han ganske overlegen. Han værste konkurrenter Jon Pedersen og svenske Oliver Olsson fik begge problemer, og så var banen fri til sejr for Henrik. Det betød at han også kunne æres med mesterskaber i DASU og DMSU. Der var 6 deltagere i klassen denne weekend.

 

Christensen Henrik 110  30:01.351 14.851 16.375  
Nielsen Morten Skov 98  30:10.026 15.633 18.469  
10  Hansen Torben B. 87  30:14.749 15.587 20.859  
15  Olsson Oliver 68  30:05.695 14.141 26.554  
Pedersen Jon 65  16:36.292 14.483 15.327  
Roland Jens 39  13:23.753 16.993 20.609



 





Pourroy Sylvain vinder TC klassen i Odense



På sin hjemmebane kunne franske Pourroy Sylvain vinde sin første TC sejr. I foråret købte han bilen og så gik han igang med at lære alt om FG EVO bilen. Denne søndag fik han så "høsten" af sine anstrengelser. Et stor pokal og så kunne han træde op på podiet sammen med sine to sønner. Thomas Krog blev nr. 2 efter at han i over 15 min. havde kæmpet med Søren Jeppesen om sejren. Søren måtte udgå med defekt. Bo Lindgreen blev nr. 3.

De allerbedste var i Holland og køre GP. I DASU blev Thomas Krog mester – et flot punktum på en god sæson for ham. I DMSU Blev han nr. 3. I DMSU vandt Martin Lissau uden at køre.

Ole Hansen blev mester i 4WD.

25  Pourroy Sylvain 98  30:18.900 17.976 18.560  
22  Krog Thomas 97  30:03.832 17.587 18.596  
95  Lindgreen Bo 95  30:00.530 17.984 18.952  
53  Hansen Ole 95  30:17.459 18.517 19.131  
14  Steckmetz Hans-Jørgen 93  30:11.404 18.026 19.477  
11  29  Bade Patrick 92  30:08.965 18.378 19.662  
72  Michaelsen Daniel 89  29:58.319 17.971 20.205  
46  Jeppesen Søren 88  26:52.522 17.644 18.324  
10  56  Kure Anders Groverr 83  30:15.373 19.428 21.871  
10  82  Ørnbøl Michael 79  30:16.654 18.987 22.995  
11  15  Lava Martin 77  30:01.977 18.053 23.402






Mike Gosvig blev mester i DMSU




Mike Gosvig kunne vinde sidste afdeling på Odense banen i GT klassen.

Det var nogle meget spændende løb og GT klassen stod for den store spændning og meget fin race ned igennem rækkerne. For første gang skulle der køres 1/8 finale i klassen.

38 kørere var til start. På grund af round by round formatet var flere gode kørere nede i 1/4 fin

alerne. Grunden var, at et af deres heats blev kørt på våd bane, mens andre i denne runde kørte på tør bane. Peter og Ole Harder var til start med deres Harm biler, og efter nogle runder havde de fundet ud af, hvordan deres biler skulle rundt  på banen. Begge kørte med i finalen. Søren Bang havde ikke den bedste weekend, og i finalen fik han problemer og sluttede på 4.plads. Han holdt over 1. min. i pitten. Casper Morgen, som mange sikkert kender fra El verden har på rekord tid lært "gamet" og kørte sig ind på 3.pladsen i det store felt. Flot – flot.

Mester i klassen blev Mike. Løbet i Odense var både for DMSU og DASU kørere. I DASU er resultatet ikke 100% sikkert. Idet Casper Morgen efter min kilde ikke er blevet talt med i den samlet resultat. Søren Bang blev udråbt som mester under DASU. Men det kan være, at Mike Gosvig vinder denne klasse titel også, når DASU kikker på talene lidt nærmere.

Tillykke til vindere i alle klasserne fra redaktoren.

Gosvig Mike 99  30:04.794 17.866 18.230  
76  Bjerg Daniel 97  30:18.236 18.261 18.744  
48  Morgen Caspar 96  30:11.165 18.218 18.866  
35  Bang Søren 96  30:15.493 17.726 18.911  
Jakobsen Ole 95  30:07.831 18.303 19.029  
95  Andersson Nicolai 94  30:01.369 18.417 19.163  
41  Folman Jesper 94  30:02.965 18.400 19.180  
68  Harder Peter 94  30:05.226 18.027 19.204  
74  Andersen Michael 90  30:00.509 18.756 20.005  
10  10  33  Harder Ole 90  30:19.837 18.679 20.220







_______________________________________________________________________

12. September 2012

Henrik Westerberg ny i LS udvalget

Henrik Westerberg er der vist ikke ret mange i R/C Danmark der ikke kender, Henrik har stor erfaring efter mange år i R/C sporten, og det er derfor glædeligt at Henrik har ønsket at stille sig til rådighed i det organitatoriske arbejde i DMSU bestyrelsen.

Henrik Westerberg skal sammen med Heinrich Weizer tage sig af On-Road LS, og her vil det primært være Touringcar klassen Henrik vil beskæftige sig med.

DMSU Bestyrelsen byder Henrik velkommen.

Westerberg
 

_______________________________________________________________________

26 august 2012

Tak til www.racercv2 for rapporten

 

TAK TIL LENIJAKOBSEN og Jens OttoFrederiksenBILLEDERNE.





DM4 i Næstved.

Vejret kom til at spille en væsentlig faktor i afdelingen.



 Lørdag var regnen minimal, men søndag over middag kom der masser af regn, der fik indflydelse på de forskellige klasser. Til løbet havde DASU og DMSU indgået aftale om at kørere ville få point til begge unioner, hvis de havde licens til begge. Ellers ville de får point til den union, som de er medlem af.

Lørdag morgen blev det bestemt, at alle klasser skulle køre flere round by round løbsformat. Ikke populært hos flere, men beslutningen blev fastholdt.



 Ellers var den store samtale emne, at DR ville komme forbi søndag og optage et 30 min. langt program fra begivenhederne. Thomas Skov og hans med vært Anders Breinholt skulle køre om kap med to LS biler. Martin Lissau ville hjælpe dem med køreteknik plus gode råd. Superhobby og FGhobby havde stillet to biler til rådighed for de to kendte. Før de gik i køretårnet klædte de om, og iførte sig køredragt og hjelm. I pitten blev flere af kørere interviewet om ”alt muligt” omkring bilerne. Programmet skulle komme efter planen d. 8/10 på DR HD et sted mellem 21 og 22. Thomas Skov vandt løbet(Han havde en 4wd FG). De kørte i regnvejr og træk på alle 4 hjul var en kæmpe fordel. Så sæt kryds i kalenderen.



Selve DM afdelingen blev afviklet med nogen forsinkelse om søndag, da tæller systemet drillede en smule. Der var sat en stor lystavle op ved banen, så alle kunne følge med i løbet. Tavlen viste bil nr. og omgang, plus tid tilbage af heat/finale. En tavle, der snart vil komme i ”handlen” oplyser Lars Dreier, der er manden bag tavlen. God service for publikum. Dem var der en del af, sikkert for at få et glimt af de kendte.

1/8

Den mindste klasse med 6 deltagere. 5 danske og 1 svensker. Om lørdagen blev der kørt stærkt med rc verdens svar på formel 1 biler. Henrik Christensen var hurtigst.

 Men til selve finalen var banen våd, og bilerne skøjtede rundt. Det stillede store krav til kørere evner med bilen og udstyret. 3 biler udførte løbet, og to kørere var på omgangs højde. Jon Pedersen var bedst i regnvejret og vandt løbet. Morten Skov Nielsen kom tæt på, men måtte tage til takke med 2.pladsen. Jon sidste omgangstid var på næsten 1. min. Derfor den tætte sluttid.

Henrik Christensen, der har vundet de to første afdelinger kom ind på 3.pladsen. Han havde holdt stille i over 3 min. men et eller andet problem.

 Svenske Oliver Olsson havde vundet afdelingen i Hillerød, men måtte denne gang udgå efter ca. 20 min.



1/10

8 kørere var til start. Der går stille og roligt fremad igen med deltager antallet. Claus Ryeskov er ”Mr. Nitro” i Danmark lige nu. Han har vundet de 3 første afdelinger i år. Men måske kunne Martin N.O. Hansen eller Michael Johnsen snuppe sejren i denne weekend. Men nej – Claus smed 6 omgange i hovedet på feltet i finalen. Finalen blev kørt på tør bane. Bedst af resten var Ramus B. Nielsen, der ligner mere og mere nr. 2 i klassen sammenlagt. Han havde en langsom sidste omgang. Flot af den unge mand. Efter en længere pause var Martin N.O. Hansen tilbage i klassen, og han var kun 2 sekunder efter Ramus da de 30 min. var gået.

 Jeg tror ikke, jeg tager munden for fuld ved at udnævne Claus Ryeskov  mester igen i klassen.



LS touringcar

For et år tid siden var klassen meget tyndt besat med deltagere, men jeg skal lige love for at der er kommet gang i den siden da. Denne gang var der 21 deltagere. INGEN BADE BILLETTER TIL FINALEN NU.

Den helt store samtale emne var dæk i pitten. GRP har tidligere på året lavet et nyt dæk og ændret bogstav  betydningen for dækket. Et A dæk var ikke længere et A dæk, faktisk hed det noget helt andet. Første version kunne ikke ”bruges” fandt man ud af ved EM, så lavede GRP et ny blanding af gummiet. De blev send, stadig med ”den nye” inddeling af dæk. Faktisk har man et A dæk, som de ikke bliver xxx stjerne på pakken. Hvad mon det er godt til. Se selv her.


Søren Jeppesen nu med flot malet body.

Nu har de sendt en ny version på markedet, hvor de er gået tilbage til de gamle bogstav katalogisering . Version 2 dækket skulle heller ikke være særlig godt. Flere danske forhandlere har lige fået købt ind fra GRP, som måske ikke virker så godt, som den gode gamle C-dæk.

Det er ikke en måde at drive forretning på af et firma, der næsten har monopol på dæk til large scale biler onraod.

De indledende skulle køres efter round by round system, og ingen kørere ville kunne køre sig direkte i finalen.

Det var givet på forhånd, at kampen om sejren ville stå mellem Patrick Folman, Martin Lissau og måske Nicolai Lindegaard. De indledende om lørdagen blev kørt uden vand på banen, men til finalen kom regnen og gjorde banen umulig at køre på. Ole Hansen havde om lørdagen udvist stor hurtighed og han var stabil og derfor lå han langt fremme på grund af round by round raceformattet. Ole sluttede på 2.pladsen i sin semifinale 6 omgange efter Lissau.

Patrick Folman vandt 3 ud af 4 runder i de indledende. Michael Præst kom ind på 2.pladsen.

 I Semifinalerne, der blev kørt på tør bane kunne Partrick Folman køre 92 omgange, men Martin Lissau kørte 94 omgange på de 30 min. Lukas Anderup Larsen kørte en god semifinale og sikrede sig en plads blandt de 10 første.

Derimod måtte blandt andre Nicolai Lindgaard udgå i hans semifinale. Det samme galt Søren Jeppesen, der ellers også havde været godt kørende hele lørdagen. ”Sylle” Pourroy kørte stærkere og stærkere med en låsering i motoren ødelagde hans chancer for en finale plads. Hans-Jørgen Steckmetz var til start med en ny RS5 og han kørte til tider meget stærkt med for mange fejl gjorde, at han ikke var helt med fremme. Men han var hurtig nok til finalen.

Sådan ser en stempel ud hvor låseringen ikke ville være med i gamet mere.




Michal Præst var også hurtigt, men desværre var hans bil for let, og han blev taget sin placering i semifinalen, og dermed sluttede han sidst. Thomas Krog var selvfølgelig også at finde i finalen efter et godt og solidt løb i sin semifinale. Han sluttede nr. 3 i sin semifinale efter Patrick og Lukas.

FINALEN så sådan ud. Der var 11 med, idet Ole Hansen kører 4 WD bil.

1.  50  Martin Lissau

2.  23  Patrick Folman

3.  3  Lukas andrup Larsen

4.  22  Krog Thomas

5.  53  Ole Hansen

6.  2  Kenneth Madsen

 7.  14  Hans-Jørgen Steckmetz  

8.  27  Pierre Michaelsen

9.  95  Bo Lindgreen

10.  15  Martin Lava 35676

11.  29  Patrick Bade



Før finalen havde et kraftligt regnvejr gjort banen spejl glat. Dette gjorde at 3 kørere ikke stillede til start, de ville ikke udsætte bilen og udstyr for regn. Det var Martin Lissau, Bo Lindgreen og Martin Lava.

Finalen blev faktisk afgjort i andet sekund af finalen. Folman har ikke kørt i regn før, og han startede lidt for kraftigt og han skøjtede af banen. Det gav plads til Ole Hansen og hans 4WD. Han kørte meget hurtigere end de andre i feltet, og stille og roligt kunne han overhale dem med flere omgange.



Thomas Krog er faktisk en sand mester i regnvejr, han har altid nogle mega gode (regn) dæk i tasken, og han er altid en ”farlig” herre i det våde element. Han var bedst af resten og sluttede 4 omgange efter Ole Hansen. Kenneth Madsen, der først kom søndag morgen kørte en fin finale og kom ind på 3.pladsen. I denne finale galt det om at være på banen. En god omgang lå på omkring 30 sekunder. På tør bane ligger tiden på ca. 19 sekunder.

Ole fik den store pokal og point til sit mesterskab. Thomas Krog fik max point til DASU og DMSU. I det regnfulde vejr var 4 WD bilen bare klasser bedre end 2 WD bilen.



Du kan se resultatet her. 



LS GT.

Klassen havde denne gang 27 kørere til start. Klassen er meget åben og det er ganske få, der kan vide sig sikker på at være at finde sig selv i finalen. Der er vel mindst 16-17 kørere, der har farten og erfaringen til at køre sig i finalen, men nogle gange skal det lidt hel til for at komme videre fra semifinalerne. Hver gang er der 4-5 stykker som bare en lidt hurtigere end resten, men de kan heller ikke tillade sig at have en off day. I indledende blev kørt som round by round.

I første rund var Søren Bang hurtigst med Ole Jakobsen på 2.pladsen. Flere af de gode navne måtte udgå og lå sidst efter første runde.



 I 2.runde var Daniel Bjerg hurtigst(han var udgået i første runde). Søren Bang kom ind på 2.pladsen, mens Mike Gosvig var på 3.pladsen. Mike havde også haft problemer i første runde.

I den sidste runde lørdag eftermiddag var det Mike, der var hurtigst og Daniel var på 2.pladsen. I denne runde var det Søren Bang, der måtte udgå.  Ole Jakobsen kom ind på 3.paldsen. Nede i feltet var Nicolai Anderson godt kørende og stod til en top 10 placering efter de indledende. Casper Morgen er kendt fra EL verden, men stillede til start denne weekend. Han lå godt til. Det lignede en top 10 placering til ham også.



Søndag morgen kørte Daniel Bjerg 30 10.03.800 og det var hurtigst. Mike kom ind på 2.pladsen og Jesper Folman kom ind på 3.pladsen.

Semifinalerne blev kørt på en meget våd bane. Det var BAMBI på isen. Bilerne snurrede rundt lystig på asfalten og stod så stille ude i græsset.

Selvom man er fra fjernsynet kan man godt sende lange blikke på drengenes "legetøj".




 Det var ren lotteri, hvordan finalen ville komme til at se ud. Det var ikke de hurtigste, der kom med, men dem, der forstår at holde fingeren fra gassen. Men sådan er gamet, og alle har lige vilkår.

Semifinale A blev vundet af Daniel Bjerg for Jesper Folman. Søren Bang kunne ikke finde sig til rette på banen og kom ikke videre.



I semifinale B vandt Mike Gosvig foran Ole Jakobsen. I denne finale måtte Michael Ivø udgå, han plejer ellers at være god for en finale plads.

Finalen kom til at se sådan ud.

1.  76  Daniel Bjerg

2.  6  Mike Gosvig

 3.  41  Jesper Folman

4.  5  Ole Jakobsen

 5.  14  Brian Christensen

6.  12  Jan Laugesen

7.  55  Ulrik Andersen

8.  10  David Hansen  

9.  48  Caspar Morgen

10.  95  Nicolai Andersson

Lad det være skrevet med det samme. Det blev ikke nogen spændende finale. Banen var mega våd og kort tid før start lånte Daniel Bjerg et sæt dæk af Martin Lissau. Dette gjorde udfaldet. Regn dækket kan ikke købes endnu. Daniel satte dem på bilen, og så var han kørende. Hans bedste tid var 27.812. Nr. to tid var 30.488, den tid kørte Ole Jakobsen. Der var spænding om 2.pladsen, idet Mike Gosvig og David Hansen lå ganske tæt. Først med David i front men i slutfasen kom Mike foran.

Ole lavede for mange fejl til en top placering. Jesper Folman havde debut i et regnløb og det klarede han fint. Han sluttede på 4.pladsen. Casper Morgen kæmpede og kæmpede men holdt stille flere gange og udgik efter ca. 20. Nicolai Andersen holdt også stille i flere perioder.

Spændingen er stor i klassen. Der er sikkert mange, der holder øje med den samlet stilling. Idet dagens resultater har helt sikkert åbnet mesterskabet endnu mere.  Der er allerede flere kørere i klasser, der lufter ideen med at skifte til TC. Ole Jakobsen, Michael Ivø og David Hansen skulle være at finde i touringcar til næste. Men måske skifter nogle kørere fra TC til GT.



Du finder stillingerne på DMSU og DASU.



____________________________________________________________________________________________

7. juli 2012

Tak til Jens Otto Frederiksen fra www.racercv2.dk for rapportagen.



DMSU 3 i Hillerød

Der var 3 ting, der optog kørere i dagene op til løbet. Hvordan ville vejret blive? DMI og andre vejrprofeter havde lovet regn i store mængder – senere blev det ændret til en del byger – senere igen lidt regn med sol. 

Hvordan med DASU/DMSU samarbejdet? Ville man få DASU point i Hillerød, hvis man havde DASU licens. Det havde virket godt med samarbejdet i Næstved før sommer pausen?

Hvordan ville de nye GRP dæk virke, og var de gode nok? PMT – det er et andet dækfirma havde for få dage siden vundet EM for TC klassen.

Lad så tage de nemme ting først. Vi fik stort set ingen regn. Kun nogle få dråber, der drillede mest 1/8 kørere.

Den nye GRP dæk virkede fint, men man skal lige vende sig til at et C-dæk ikke hedder et C-dæk mere. Der var få PMT dæk i omløb blandt topkørere, og de virkede bedre, blev der talt om med meget lav stemme om. Tøs-tøs. 



Med hensyn til DASU/DMSU samarbejde, så kom DASU med en pressemeddelelse, der skulle kaste lys over sagen nogle få dage før løbet.

 Jeg skal ikke komme med nogen forklaring om samarbejdet. Jeg kan kun fortælle, at DASU licens kørere ikke vil få DASU point for løbet i Hillerød. Jeg håber, der bliver styr på sagerne til afslutningsløbet i Odense i Sept. Mdr.

Tilbage til løbet i Hillerød. Små 60 kørere var til start i de 4 klasser. Løbet blev godt ledet og Michael Lissau var en stor hjælp for kørere. Hele tiden var han opmærksom på overhalinger, når langsommere kørere skulle overhales. Det hjælper kørere meget, og på Hillerød er overhalings muligheder ikke mange.



I forbindelse med løbet blev det flotteste karosseri fundet blandt de biler, der kørte. Vinder blev Mike Gosvig. Martin Lava har doneret sin scoretavle til klubben, og det en fornøjelse at kunne følge med i stillingen. Det er også dejligt at kunne følge løbet på Myrcm.

Mike Gosvig med sin flotte body.



1/10 200 mm Nitro.

6 kørere var til start, og igen var det Claus Ryeskov, der var tone angivende. Han fik denne gang modstand fra Thomas Mortensen og Michael Johnsen. Claus Ryeskov var hurtigst, han kunne tage pole efter kval. runderne, hvor der blev kørt efter round by round.

De bedste kørte 27-28 omgange på de 7 min.

I finalen lavede Claus stort set ingen fejl, og da hans værste konkurrenter holdt stille lidt for længe kunne Ryeskov vinde med 3 omgange ned til Ramus B. Nielsen, der kørte et meget fint løb uden fejl. Michael Johnsen kørte meget stærkt, men holdt stille i 3×1 min. og så vinder man ikke. Ryeskov kørte 116 omgange på de 30 min.

1/8 IC TRACK.



I 1/8 var der en gæst fra Sverige og Oliver Olsson lod ikke de danske "stjerner" komme til fadet. I alt 7 kørere var til start. Oliver skulle lige kikke banen lidt an og så kørte han stærkt. I de indledende kunne han køre 29 omgange på de 7 min. De bedste danskere kørte 25 omgange.

Klassen blev ramt af lidt regn i søndagens sidste indledende runde.

I finalen smed den unge svensker 12 omgange i hovedet på Jon Pedersen, der igen havde en fin kamp med Henrik Christensen. De lå og kæmpede om 2.pladsen mellem hele løbet.

Oliver Olsson kørte 124 omgange på de 30 minutter.

LS TC.



Klassen er i rivende udvikling. Der kommer flere nye kørere til start ved hvert nyt løb i denne sæson. Der er kommet flere nye biler på banen og deltager antallet stiger.

Denne weekend var 18 kørere til start. Husk at flere DASU kørere ikke var til start. Klassen vil vokse, da flere GT kørere var meldt ud, at næste sæson kommer de med en TC bil.

En ny racer udtryk er kommet ind i TC verden.



“To finish first – first you have to beat Martin Lissau.” Han er uhyggelig godt kørende, jo han kommer ikke først hver gang, men han er svær og slå især på hjemmebane. Hillerød er på hans hjemmebane.

I de indledende boksende Michal Præst med sin nye bil, og kom kun ind på 6.hurtigste tid. Johnny Hansen kæmpede også med bilen, og fik den aldrig til at køre optimalt. Han kæmpede med strøm problemer og meget andet. En mega afkørels for enden af langsiden blev det også til.

Patrick Bade deltog i EM i sommers.



Nicolai Lindegaard var tilbage efter en lille pause, men han havde ikke glemt at fyre bilen af. Han kom ind på 2.pladsen. Alle skulle øvrigt køre semifinale. Ingen ville gå direkte i finalen. Patrick Folman er nordisk mester i klassen, men han kunne ikke ramme formen og var et godt stykke efter pole manden Martin Lissau.

I semifinale A kunne Martin smide 4 omgange i hovedet på Patrick efter de 30 min. På 3.pladsen kom en godt kørende Patrick Bade. Han har været til EM i klassen og har sikkert lært en masse og fået en masse erfaring, som han kan bruge på de hjemlige baner.

Peter Knudsens FG touringcar.



I semifinale B kom Thomas Krog ikke ud og køre, hans bil ville ikke starte. Synd for den høje Fynbo, der blev nr. 2 ved nordisk mesterskab. Kenneth Madsen kunne vinde den finale, selvom han ikke kørte de sidste min. af finalen. Michael Præst løb tør for benzin, men nåede lige med i finalen. Michael Ørnbøl nåede også med i finalen, det var hans første finale. Ole Hansen kører med i klassen med sin 4 WD og havde også farten til at køre sig i finalen.

FINALEN så sådan ud.

1. 

 

Martin Lissau

 

2. 

 

Patrick Folman

 

3. 

 

Kenneth Madsen

 

4. 

 

Patrick Bade

 

5. 

 

Nicolai Lindegaard

 

6. 

 

 

Ole Hansen 4WD

 

7. 

 

Andes Kure

 

8. 

 

Peter Knudsen

 

9. 

 

Thomas Knudsen

 

10. 

 

Michael Præst

 

11. 

 

Michael Ørnbøl

 

     



I finalen var Martin Lissau bare kørt. Kenneth Madsen fik problemer på 27.omgang. Nicolai Lindegaard får sig kørt op og ligger på 2.pladsen efter Martin. Patrick kan holde 3.klassen. Igen får Præst problemer med benzinen til slut. Peter Knudsen kører et godt løb og slutter på 4.pladsen. Det bedste resultat for ham i klassen. Nicolai kan ikke køre sig op til Martin, der helt sikkert kunne køre hurtigere, hvis Lindegaard var kommet tættere på. Patrick løber tør for benzin lige efter målstregen, men beholder 3.pladsen. Martin vinder med en omgang og kører 107 omgange.

LS GT.



27 kørere var til start og halvdelen havde klassen og formen til at kunne køre sig i finalen. Ole Harder ejer jorden, hvor Hillerød banen ligger på, og det var der, han for mange år siden startede klubben og fik bygget en bane. Det er blevet til mange sejre for ham, og han kører stadig. Nogle lidt ældre kørere kan sikkert huske Ole fra 1/8 klassen.

De sidste par år er det Offroad 1/6, men til DMSU 3 havde han bygget en GT bil fra HARM, som han importere og sælger.

I front var det ventet at se Søren Bang, som også kører en HARM. Ole Jacobsen er altid hurtig på sin hjemmebane. Mike Gosvig er et stort talent, der hele tiden lærer og bliver hurtigere og hurtigere. Der var ingen, der ville gå direkte i finalen. Alle skulle ud og køre semifinale. Daniel Bjerg er også altid hurtig og han ville helt sikkert sluttede i top 5, hvis bilen ville holde og at den kunne gå gennem teknisk kontrol.

I første runde kunne Ole Harder køre 34 omgange, og det kunne kun 3 andre, så han kunne måske overraske i langt yngre kørere. I 2.runde viste Mike Gosvig klassen ved at være det eneste, der kunne køre 35 omgange. Heinrich Enrigo Weizer kørte også en god tid, som bragte ham i spil. Han er jo tidligere mester, men han manglet lidt i formen for at være der, hvor han ellers plejer at være. I 3.runde var Mike igen på 35 omgange. Men i denne runde var Jesper Folman, der vidste stor hurtighed.

I sidste runde om søndagen var det Ole Jakobsen, der kom op på 35 omgange. Det lignede et meget åbnet løb, hvor det ville være de små ting, der kunne afgøre sejren.

Mike Gosvig kunne vinde sin semifinale foran Ole Harder og Jesper Folman.

Jesper Folman i pitten.



I den anden semifinale vandt Søren Bang foran Ole Jacobsen. Søren fik problemer i slutfasen, da hans bremse servo gik i stykker.

Finalen så sådan ud.

1. 

35 

 Søren Bang

       

2. 

 Ole Jakobsen

       

3. 

 Mike Gosvig

       

4. 

 Heinrich Weizer

       

5. 

33 

 Ole Harder

       

6. 

41 

 Jesper Folman

       

7. 

76 

 Daniel Bjerg

       

8. 

96 

 Nicolai Andersson

       

9. 

10 

 David Hansen

       

10. 

 Michael Ivø

       



Der var lagt op til et spændende løb med så mange super gode kørere samlet. Men det løb ud i sandet. Søren Bang kunne trække ”stille” og roligt fra. Hvis han får lov til det, så er han ”uhyggelig”. Mike skygger Ole de første min., men finder "et hul" og smutter forbi.

 Mike kørte i ”ingen mands land” på 2.pladsen. Efter at Ole Jacobsen havde været en tur i græsset efter nærkontakt med Ole Harder. Der skete ikke så meget mere i den finale. Til slut blev det lidt spændende, da Jesper Folman kom tættere og tættere på Ole Harder på 3.pladsen. Men som så mange andre i denne weekend løb han tør for benzin.

Flot af Ole Harder. Der er vel ca. 50 års forskel i alder mellem Mike og Ole.

Heinrich Weizer kom dermed op på 4.pladsen, selv om han havde haft en ”god” flyvetur”.  I mesterskabet bliver det en to mands kamp. Mike Gosvig og Søren Bang står begge med fine chancer for at vinde.

Søren Bang kørte 104 omgange.



Efter løbet var der en del diskussion omkring bremser. To kørere havde dele på bilen, som teknisk kontrol var i tvivl om. Måtte de sidde på bilen? Derfor kan stillingen blive ændret. Hvis man finder ud af at disse dele er ulovlige.

Det er ikke godt for sporten, at sådan spørgsmål dukker op. Lad os håbe at bestyrelsen for DMSU kikker på regler, og får dem rettet til, så der ikke nogen tvivl ved teknisk kontrol.

Næste løb er i Næstved.



______________________________________________________________________________________________

29. juli 2012

På baggrund af den kedelige situation DASU kørerne er blevet stillet i, efter udmeldingen om at aftalen vedr. Unionernes fælles løb ikke mere er gældende, har DMSU bestyrelsen på vores ordinære bestyrelsesmøde 29 juli vedtaget følgende.

Det er DMSU bestyrelsens store ønske at vi alle kan køre r/c løb sammen, og vi har derfor vedtaget at give DASU kørerne mulighed for at deltage i mesterskabs turneringen i DMSU.

Det er besluttet at det fælles løb i Næstved også kan blive tællende i DMSU for de DASU kørere der deltog i dette løb, og de vil på den måde få mulighed for at deltage i kampen om det samlede mesterskab.

Det er besluttet at de DASU kørere der ønsker at deltage i mesterskabs turneringen kan indmelde sig i DMSU for kun kr. 100,00 for resten af 2012.

Der gøres opmærksom på at det er nødvendigt at købe et køre nummer for at kunne tilmelde sig løbene på www.dmsu.dk

Bestyrelsen håber at vi med dette tiltag vil se rigtig mange glade r/c kørere til de sidste 3 DM løb og at vi må få nogle rigtige gode race.

Medlemskab af DMSU HER

Køb af nummer LS  HER

Køb af nummer IC HER


 
Venlig hilsen
Bestyrelsen
Dansk Model Sports Union

______________________________________________________________________________________


4 Juni 2012

Løbsrapport og billeder lånt på NMRC hjemmeside www.nmrc.dk



Tvivlsom vejrudsigt

DMI lovede en del byger over næstved, men bortset fra en lettere våd bane og et par dryp lørdag formiddag, holdt det faktisk tørt og specielt søndag var vejret helt sommeragtigt.

DMSU/DASU

Mange var spændte på hvordan dette forsøg på at samle kørerne fra begge unioner til et samlet løb. Allerede fra lørdag morgen var hele mekkergården i næstved næsten fyldt til fuld kapacitet, med forventningsfulde kørere. Stemningen var i top selvom mange, specielt nitro kørere, valgte at springe det første træningsheat over pga. den våde bane. Da der først kom gang i largescale kørerne gik det for alvor stærkt og banen tørrede helt op i løbet af formiddagen.

Banerekorden slået flere gange

Efterhånden som banen tørrede, begyndte omgangstiderne at falde. Det fortsatte de med om eftermiddagen og da dagen var omme havde Martin Lissau slået banerekorden i 1/5 Touringcar med 1/10 sekund.

Der blev i det hele taget gået til den i lørdagen 3 kvalifikatonsheats, men der blev stadig kørt fair, og løbsdommeren kom bestemt ikke på overarbejde.

 

Da det 4. kvalifikationsheat skulle køres søndag morgen, hvor banen var kølet af, var det spændende hvor hurtige omgangstiderne ville være fra morgenstunden. Men allerede fra start var omgangstiderne uhyggelig tæt på gårsdagens hurtigste tider.

Da dagen var omme havde Martin Lissau, som i øvrigt var suverænt kørende hele weekenden, da også forbedret sin banerekord til nu at være hele 3/10 sekund hurtigere end den tidligere rekord.

1/10 Nitro

Der var i alt 8 kørere tilmeldt i 1/10 Nitro, og dermed ingen delfinaler. Både Claus Ryeskov og Rasmus B. Nielsen havde været stærkt kørende hele weekenden og Rasmus B. Nielsen snuppede pole i finalen.

Rasmus måtte desværre udgå af finalen og Claus Ryeskov snuppede førstepladsen 3 omgange foran Anders Lind, med Heinrich Weizer på tredjepladsen.

1/8 Nitro

I 1/8 var der 6 kørere tilmeldt. Det må siges at være pænt i forhold til det generelt lave deltagerantal i denne klasse. Kun 5 kørere stillede til finalen. Jon Pedersen havde pole, men måtte desværre udgå. 

Henrik Christensen tog førstepladsen, kun én omgang foran Morten Skov Nielsen, som havde yderligere 15 omgange ned til Jens Roland på tredjepladsen.

1/5 GT

I den altid populære GT klasse var der 28 kørere tilmeldt.

 

Allerede fra start var både Søren Bang, Mike Gosvig og Daniel Bjerg uhyggeligt stærk kørende. De tre startede også i front da finalen gik i gang. Søren Bang lavede én lille fejl og faldt 3-4 pladser ned i det stærke finale felt. Pludselig var Søren helt i bund, med en omgang op til den næste. Løbsdommeren havde spottet at selvom Søren var inde på asfalten med to hjul og derfor inde på banen var hans omgang ikke blevet talt. Derfor valgte løbsledelsen at tilskrive ham den tabte omgang.

 

Foran havde Mike Gosvig og Daniel Bjerg kæmpet en lige kamp om førstepladsen, men da først Daniel kom foran og Mike kunne ikke hænge på. Daniel køre, hvad der så ud til at være, en førsteplads hjem i suveræn stil.

Ved teknisk kontrol blev Daniels bil desværre ikke godkendt og han blev derfor frataget sin førsteplads.

Med den ekstra omgang tillagt, betød det at Søren Bang blev den officielle vinder at GT finalen, foran Mike Gosvig og Jesper Folman.

dm2-l rdag

1/5 Touringcar

Martin Lissau havde været helt suverænt kørende hele weekenden og var fuldstændig urørlig. I flere heats var hans gennemsnitlige omgangstid hurtigere end den nærmeste konkurrents hurtigste omgang.

Længere nede havde både Lukas Andrup Larsen og Patrick Folman kørt stærkt, og det så ud til at kampen om andenpladsen skulle stå mellem de to. Efter et sammenstød måtte Patrick dog udgå af semifinalen og Lukas kunne tage andenpladsen i finalen, to omgange efter Martin Lissau og 3 omgange foran Thomas Krog på tredjepladsen.

dm2-s ndag

De lokale kørere

De lokale kørere Per Visler og Bo Larsen i 1/5 GT, lagde godt ud om lørdagen hvor de satte flotte omgangstider. Per døjede med en defekt bærearm i kvartfinalen, og sluttede derfor sidst. Bo sluttede på tredjepladsen og gik dermed videre til semifinalen, hvor han sluttede på en flot 17. plads samlet.

Jon Pedersen måtte desværre, som tidligere nævnt, udgå af 1/8 finalen, som han ellers førte.


tc pr miering



En succes

Det kombinerede DMSU/DASU løb må bestemt betegnes som en succes. Både når man ser på deltagerantallet, tilskuerantallet og så absolut på den gode stemning og det gode ræs.

Vi håber på at kunne gentage successen.

Tak til alle for en fantastik weekend!

Resultater og tider kan ses  HER   1:10 IC   1:8 IC   1:5 GT   1:5 Touringcar




___________________________________________________________________________________________________

14. maj 2012


DM 2 Køres efter kørernes ønske i Næstved

Det er med stor glæde at DMSU bestyrelsen kan meddele at det efter ønske fra kørernes side er lykkedes at give mulighed for at afvikle DM 2 sammen med DASU´s DM 2.

Tilmelding for DMSU kørere fortsætter  HER
___________________________


DM 2 i Vejle flyttet til Hillerød

Desværre er det ikke lykkedes Vejle Mini Race at få de nødvendige tilladelser til deres baneanlæg, og kan derfor ikke holde løb på banen ind til videre.

Hillerød RC Racing har derfor tilbudt at overtage DM2 LS & IC.

DMSU takker mange gange Hillerød Klubben for at tage dette ekstra løb, og vi er sikker på at alle DM kørerne glæder sig til at give den gas på HRCR`s flotte baneanlæg.

Se invitation HER

_________________________________

GREVE RC-CENTER

Var i weekenden vært ved DMSU DM1 ONROAD 2012



Vejret var koldt og blæsende da de 47 kørere indtog det flotte baneanlæg i Greve, mange var kommet allerede torsdag og benyttede helligdagen om fredagen til Camping hygge og træning.

Claus Ryeskov havde gjort et stort arbejde med at få vendt den nedadgående kurve i IC klasserne og kunne denne weekend præsentere 2 nye unge spirer i 1:10 klassen, Simon D. Hemmingsen og Rasmus B. Nielsen kunne denne weekend boltre sig på asfalten med 2 lækre Xray IC racere, som Claus Ryeskov havde stillet til rådighed for de to knægte. Rasmus B. Nielsen viste den bedste kørsel af de to nye debutanter og kunne med super flot kørsel, køre en 3 plads hjem i finalen.


GreveDM1376

Heinrich Weizer                                                Claus Ryeskov                                               Rasmus B. Nielsen 


I 1:8 IC blev det Henrik Christensen der kunne tage sejren foran Jon Pedersen og Morten S. Nielsen.

GT klassen havde 23 racerkørere til start og her var der mange spændene dueller, Daniel Bjerg og Mike Gosvig kunne besætte de to første pladser på omgangshøjde og med et enkelt sekund mellem sig. På en flot tredje plads kom debutanten Jesper Folman efter en dag med rigtig godt kørsel.


GreveDM1194 
 

I Touringcar klassen kunne endnu en Folman, nemlig Patrick Folman stille sig på sejers skamlen og denne gang på en plads bedre end sin farbror Jesper i GT klassen, på toppen af skamlen kunne Patrick ønske Martin Lissau tillykke med sejren og Kennet Madsen med tredje pladsen.

greve-dm1-343Patrick

Tak til Leni & Ole for lån af billederne

greve-dm1-382Ole